Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011
ΑΡΧΗ του ΤΡΙΩΔΙΟΥ - ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΕΛΩΝΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΙΣΑΙΟΥ
Η πρώτη Κυριακή του Τριωδίου είναι αφιερωμένη στην πολύ διδακτική παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου, την οποία ο Κύριος διηγήθηκε, προκειμένου να διδάξει την θεοφιλή αρετή της ταπεινώσεως και να στηλιτεύσει την εωσφορική έπαρση. Δίδαξε την παραβολή αυτή «προς τινας τους πεποιθότας αφ' εαυτοίς ότι εισί δίκαιοι, και εξουθενούντας τους λοιπούς» (Λουκ.18,9).
Ο ευαγγελιστής Λουκάς, με τρόπο λιτό, αλλά σαφέστατο, διέσωσε την παραβολή αυτή ως εξής: «ʼνθρωποι δύο ανέβησαν εις το ιερόν προσεύξασθαι , ο εις Φαρισαίος και ο έτερος τελώνης. Ο Φαρισαίος σταθείς προς ευατόν ταύτα προσηύχετο ΄ ο Θεός ευχαριστώ σοι ότι ουκ ειμί ώσπερ οι λοιποί των ανθρώπων, άρπαγες, άδικοι, μοιχοί, ή και ως ούτος ο τελώνης΄ νηστεύω δις του σαββάτου , αποδεκατώ πάντα όσα κτώμαι. Και ο τελώνης μακρόθεν εστώς ουκ ήθελεν ουδέ τους οφθαλμούς εις τον ουρανόν επάραι , αλλ' έτυπτεν εις το στήθος αυτού λέγων΄ ο Θεός ιλάσθητί μοι τω αμαρτωλώ . Λέγω υμίν , κατέβη ούτος δεδικαιωμένος εις τον οίκον αυτού ή γαρ εκείνος΄ ότι πας ο υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται , ο δε ταπεινών εαυτόν υψωθήσεται » (Λουκ.18,10-14).
Η τάξη των Φαρισαίων εκπροσωπούσε την υποκρισία και την εγωιστική αυτάρκεια και έπαρση. Τα μέλη της απόλυτα αποκομμένα από την υπόλοιπη ιουδαϊκή κοινωνία, αποτελούσαν, λαθεμένα, το μέτρο σύγκρισης της ευσέβειας και της ηθικής για τους Ιουδαίους. Αντίθετα οι τελώνες ήταν η προσωποποίηση της αδικίας και της αμαρτωλότητας . Ως φοροεισπράκτορες των κατακτητών Ρωμαίων διέπρατταν αδικίες, κλοπές, εκβιασμούς, τοκογλυφίες και άλλες ειδεχθείς ανομίες και γι' αυτό τους μισούσε δικαιολογημένα ο λαός. Δύο αντίθετοι τύποι της κοινωνίας, οι οποίοι εκπροσωπούσαν τις δύο αυτές τάξεις, ανέβηκαν στο ναό να προσευχηθούν. Ο πρώτος ο νομιζόμενος ευσεβής, έχοντας την αυτάρκεια της δήθεν ευσέβειάς του ως δεδομένη, στάθηκε με έπαρση μπροστά στο Θεό και άρχισε να απαριθμεί τις αρετές του, οι οποίες ήταν πραγματικές. Τις εξέθετε προκλητικότατα εις τρόπον ώστε απαιτούσε από το Θεό να τον επιβραβεύσει γι' αυτές. Για να εξαναγκάσει το Θεό έκανε και αήθη σύγκρισή του με άλλους ανθρώπους και ιδιαίτερα με τον συμπροσευχόμενό του τελώνη.
Αντίθετα ο όντως αμαρτωλός τελώνης συναισθάνεται τη δεινή του κατάσταση και με συντριβή και ταπείνωση ζητεί το έλεος του Θεού. Αυτή η μετάνοιά του τον δικαιώνει μπροστά στο Θεό. Γίνεται δεκτή η προσευχή του, σε αντίθεση με τον υποκριτή Φαρισαίο, ο οποίος όχι μόνο δεν έγινε δεκτή η προσευχή του, αλλά σώρευσε στον εαυτό του περισσότερο κρίμα, εξαιτίας της εγωπάθειάς του.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν να είναι αφιερωμένη η πρώτη Κυριακή του Τριωδίου στη διδακτική αυτή παραβολή του Κυρίου για να συνειδητοποιήσουν οι πιστοί πως η υπερηφάνεια είναι η αγιάτρευτη ρίζα του κακού στον άνθρωπο, η οποία τον κρατά μακριά από την αγιαστική χάρη του Θεού και πως η ταπείνωση είναι το σωτήριο αντίδοτο της καταστροφικής πορείας, που οδηγεί τον άνθρωπο η εγωπάθεια. Είναι το χειρότερο εμπόδιο για τη σωτηρία του ανθρώπου. Αυτή η εγωιστική αυτάρκεια, ως μια λίαν νοσηρή κατάσταση εμποδίζει τη συναίσθηση της αμαρτωλότητας και τη διάθεση για μετάνοια. Εγωισμός και μετάνοια είναι δυο έννοιες εντελώς αντίθετες και ασυμβίβαστες μεταξύ τους. Η μία αναιρεί την άλλη. Οι πύλες της ψυχής του εγωπαθούς ανθρώπου είναι ερμητικά κλειστές για τη θεία χάρη και κατά συνέπεια είναι αδύνατη η σωτηρία του, όσο εμμένει στην εγωιστική του περιχάραξη.
Η υπερηφάνεια και ο εγωισμός είναι καταστάσεις εωσφορικές. Πρώτος διδάξας ο Εωσφόρος, ο οποίος δε μπορούσε να θεωρεί τον εαυτό του κατώτερο από το Θεό και δημιουργό του και γι' αυτό διανοήθηκε να στήσει το θρόνο του πάνω από το θρόνο της μεγαλοσύνης του Θεού. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα όχι μόνο να μην πραγματοποιήσει το σκοπό του, αλλά να χάσει τη δόξα και την τιμή που του είχε χαριστεί από το Θεό και να καταπέσει στην έσχατη απαξία. Από ανείπωτο μίσος και φθόνο θέλησε να μεταδώσει και στον άνθρωπο, το κορυφαίο δημιούργημα του Θεού, τη φθοροποιά και καταστροφική έξη του εγωισμού. Έπεισε τους πρωτοπλάστους ότι δήθεν ήταν ικανοί από μόνοι τους να γίνουν θεοί (Γεν. 3 ο κεφ.), συμπαρασύρωντάς τους στη δική του δίνη και καταστροφή.
Αυτή ακριβώς την κατάσταση έχει υπόψη της η Εκκλησία μας και θέσπισε την κατανυκτική περίοδο του Τριωδίου, η οποία σημαίνει γι' Αυτήν την μεταπτωτική κατάσταση του ανθρωπίνου γένους, αρχίζοντας από τη στηλίτευση του εγωισμού, ως την πρωταρχική αιτία της πτώσεως.
Στην υπέροχη και διδακτική υμνωδία της ημέρας αυτής ψάλλουμε:
«Υψηγορίαν φύγωμεν Φαρισαίου κακίστην, ταπείνωσιν δε μάθωμεν του Τελώνου αρίστην, ίν' υψωθώμεν βοώντες τω Θεώ συν εκείνω΄ Ιλάσθητι τοις δούλοις Σου, ο τεχθείς εκ Παρθένου, Χριστέ Σωτήρ, εκουσίως»
και
«Μη προσευξόμεθα φαρισαϊκώς, αδελφοί΄ ο γαρ υψών εαυτόν ταπεινωθήσεται΄ ταπεινωθώμεν εναντλιον του Θεού τελωνικώς δια νηστείας κράζοντες΄ Ιλάσθητι ημίν, ο Θεός τοις αμαρτωλοίς».
Η περίοδος του Τριωδίου είναι κατ' εξοχήν περίοδος αγώνα κατά της εγωπάθειας και άσκηση της αρετής της ταπείνωσης, ως μονόδρομο για τη σωτηρία μας.
πηγή: http://www.apostoliki-diakonia.gr/gr_main/catehism/theologia_zoi/themata.asp?contents=selides_katixisis/contents_Triodion2.asp&main=kat009&file=page2.htm
Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2010
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
Εις πάσαν την γην εξήλθεν ο φθόγγος σου ως δεξαμένην τον λόγον σου δι’ ου θεοπρεπώς εδογμάτισες την φύσιν των όντων ετράνωσας, τα των ανθρώπων ήθη κατεκόσμησας. Βασίλειον ιεράτευμα, Πάτερ όσιε, πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ σωθήναι τας ψυχάς ημών.
Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010
ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
Οι ιερείς και τα Μέλη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου και του Ενοριακού Φιλοπτώχου Ταμείου, εύχονται σε όλους ο νέος χρόνος να χαρίζει υγεία και προκοπή βίου και πίστεως.
Χρόνια πολλά!
Καλή κι ευλογημένη πρωτοχρονιά!
Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2010
ΚΑΛΑ ΚΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ
"Ας παρακαλέσωμεν τον γεννηθέντα Δεσπότην και την αυτόν γεννήσασαν Θεοτόκον Μαρίαν, να μας αξιώσουν να περάσωμεν τα ημέρας ταύτας, τας καλουμένας Δωδεκαήμερον, με ευταξίαν και σεμνότητα, με σωφροσύνην και χρηστοήθειαν, με ελεημοσύνην και φιλοπτωχίαν, και με κάθε άλλην αγαθοεργίαν και αρετήν, καθώς πρέπει εις τους χριστιανούς" (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΙΕΡΕΑ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ
π. Μιχαήλ Καρδαμάκης
1932-2008
" Η ενώδυνη γνώση μου απο τη μακρόχρονη εμπειρία μου, είναι ότι ένας χριστιανός Ιερέας, και όχι ένας σπουδαίος εφημέριος, ζεί την κορυφαία στιγμή της Ιερωσύνης του όχι στο αποκορύφωμα της ιστορική δραστηριότητάς του, αλλά τότε πού, σύμφωνα με τα συναξάρια της Εκκλησίας μας, το αίμα του, απο το κατά Χριστόν μαρτύριό του αναμειγνύεται με το αίμα του Χριστού.
Γιατί αίμα δίνουμε όταν στην άσκηση της Ιερωσύνης μας δεν εμπαίζουμε και δεν φλυαρούμε, αλλά υποφέρουμε και αγαπούμε. Αγαπούμε τον Χριστό και την επιφάνεια του Χριστού στο πρόσωπο κάθε πιστού.
Όταν συμμετέχουμε και συνεργούμε στην παρατεινόμενη κτίση της Εκκλησίας, στην πραγματοποίησή της σε μιά ενοριακή Κοινότητα. Όταν ακριβώς ιερατεύουμε και προφητεύουμε, δηλαδή μαρτυρούμε και θυσιαζόμαστε, απόστολοι μιας βασιλική και σταυρική αρχοντιάς, που όλη η δόξα και η μεγαλειότητά της είναι να ταπεινώνεται και να αγαπά" . (πηγή: http://patrokosmas1063fm.blogspot.com/2010/03/blog-post_8505.html )
1932-2008
" Η ενώδυνη γνώση μου απο τη μακρόχρονη εμπειρία μου, είναι ότι ένας χριστιανός Ιερέας, και όχι ένας σπουδαίος εφημέριος, ζεί την κορυφαία στιγμή της Ιερωσύνης του όχι στο αποκορύφωμα της ιστορική δραστηριότητάς του, αλλά τότε πού, σύμφωνα με τα συναξάρια της Εκκλησίας μας, το αίμα του, απο το κατά Χριστόν μαρτύριό του αναμειγνύεται με το αίμα του Χριστού.
Γιατί αίμα δίνουμε όταν στην άσκηση της Ιερωσύνης μας δεν εμπαίζουμε και δεν φλυαρούμε, αλλά υποφέρουμε και αγαπούμε. Αγαπούμε τον Χριστό και την επιφάνεια του Χριστού στο πρόσωπο κάθε πιστού.
Όταν συμμετέχουμε και συνεργούμε στην παρατεινόμενη κτίση της Εκκλησίας, στην πραγματοποίησή της σε μιά ενοριακή Κοινότητα. Όταν ακριβώς ιερατεύουμε και προφητεύουμε, δηλαδή μαρτυρούμε και θυσιαζόμαστε, απόστολοι μιας βασιλική και σταυρική αρχοντιάς, που όλη η δόξα και η μεγαλειότητά της είναι να ταπεινώνεται και να αγαπά" . (πηγή: http://patrokosmas1063fm.blogspot.com/2010/03/blog-post_8505.html )
ΙΕΡΟΚΑΤΑΚΡΙΣΗ
...Έρχονται στιγμές που η ψυχή του κληρικού μοιάζει σαν το κλυδωνιζόμενο καράβι. Από παντού στιγματίζεται, και από φίλους και από εχθρούς και από τους δικούς του και από ξένους και ακόμα από τους θεωρούμενους "πνευματικούς ανθρώπους"....Χαρακτηριστικός ο λόγος του Αγίου Εφραίμ του Σύρου: " Τίμα τους ιερείς με προσήλωση ως καλούς οικονόμους. Απόδωσε την οφειλόμενη τιμή στο λειτούργημά τους και μην ερευνάς τις πράξεις τους. Όσον αφορά το λειτουργικό, ο ιερεύς είναι ένας άγγελος, όσον αφορά τις πράξεις του, είναι ένας άνθρωπος. Με το έλεος του Θεού έχει γίνει ένας μεσίτης ανάμεσα στον Θεό και στόν άνθρωπο" . Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέει: " ο τιμών τον ιερέα, και τον Θεόν τιμήσει, ο δε μαθών του ιερέως καταφρονείν, οδώ προβαίνων και εις τον Θεόν υβρίσει ποτέ" δηλαδή: " αυτός που τιμά τον ιερέα θα τιμήσει και το Θεό, αυτός που έμαθε να καταφρονεί τον ιερέα με το πέρασμα του χρόνου θα υβρίσει και το Θεό". Και συμπληρώνει ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος με την εξής μαρτυρία: " Είδα άνθρωπο που φανερά αμάρτησε, αλλά μυστικά μετανόησε. Και αυτόν που εγώ κατέκρινα ως ανήθικο, ο Θεός τον θεωρούσε αγνό, διότι με τη μετάνοιά του Τον είχε πλήρως εξευμενίσει". Αμήν (πηγή: Ποιμένες και Ποιμενόμενοι, Αρχιμ. Μακάριου Γρινιεζάκη)
Σάββατο 20 Νοεμβρίου 2010
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
" Η Εκκλησία, λοιπόν, δεν είναι κάτι έξω από εμάς, έξω από το πλήρωμά της, τη στιγμή μάλιστα που η λειτουργική σύναξη φανερώνει την Εκκλησία σε όλη τη δύναμη, την αγιότητα και την πληρότητά της. Τό πλήρωμα της Εκκλησίας δεν συνιστά απλώς τό "άθροισμα" των αμαρτωλών και αναξίων ανθρώπων που εκκλησίάζεται, αλλά το σώμα του Χριστού. Με τη συνείδηση αυτή πηγαίνει κανείς στην Εκκλησία, στη σύναξη των πιστών, για να είναι αυτό που έγινε κατά την ημέρα του βαπτίσματός του - μέλος του σώματος του Χριστού. Έτσι πληρούται η αποστολή του ως πιστού μέλους της Εκκλησίας. Έτσι φαίνεται και η διαφορά που υπάρχει μεταξύ του εκλεκτού λαού του Θεού της Παλαιάς Διαθήκης και του εκλεκτού λαού του Θεού της Καινής Διαθήκης. Στην πρώτη περίπτωση η εκλογή σφραγίσθηκε με το αίμα των ζώων. Στη δεύτερη περίπτωση ο εκλεκτός λαός αγιάσθηκε με το αίμα του Χριστού " εις το λατρεύειν Θεώ ζώντι" . (Παναγιώτη Ι. Σκαλτσή. Λειτουργικές Μελέτες ΙΙ, Εκδ΄Π. Πουρνάρα, Θεσ/νίκη 2009, σελ. 85-86)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)