Απαντήσεις σε ερωτήματα δογματικά
Ανδρέα Θεοδώρου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1997, σελ. 165-172
Ανδρέα Θεοδώρου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1997, σελ. 165-172
.
Πόσο σημαντικό είναι το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας;
Το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας είναι
μυστήριο θεοποιητικό. Κατ' αυτό η φύση του ανθρώπου ζυμώνεται με τη
θεότητα. Ενώνεται μυστηριακώς με το σώμα και το αίμα του Θεού, γεμίζει
από Θεό, θεοποιείται. Ο κοινωνών λαμβάνει άφεση αμαρτιών και ζωήν
αιώνιον. Αθανατίζεται, αφθαρτοποιείται. Μαζί με το βάπτισμα είναι
κορυφαίο μυστήριο της Εκκλησίας. Καλείται δε «κυριακό» -όπως και το
βάπτισμα- γιατί έχει άμεση τη σύσταση του άπό τον Κύριο (Ματθ. 26,
26-28).
Ποια είναι η φύση τον ιερού μυστηρίου;
Είναι μυστήριο και θυσία. Είναι μυστήριο κατά
το οποίο, δια της ευχής του ιερέα, κατέρχεται η χάρη του αγίου
Πνεύματος και μεταβάλλει τα φυσικά στοιχεία του άρτου και του οίνου σε
σώμα και αίμα Χριστού. Το πράγμα είναι μυστήριο φοβερό, ανερμήνευτο και
ακατάληπτο. Η μεταβολή και μεταποίηση γίνεται στην ουσία των φυσικών
στοιχείων. Χάνουν δηλαδή τα στοιχεία τη δική τους ουσία, και τη θέση της
καταλαμβάνουν το άχραντο σώμα και το τίμιο αίμα του Χριστού. Φυσικά
διατηρούν τα συμβεβηκότα, όσα υπάρχουν περί την ουσία, δηλαδή τις
φυσικές τους ποιότητες του βάρους, του χρώματος, της οσμής, της γεύσεως,
της οξύτητος (του οίνου) κ.α. Αυτός που κοινωνεί δέχεται αυτούσιο το
σώμα και το αίμα του Χριστού, αυτό που γεννήθηκε, αυξήθηκε, έπαθε στο
σταυρό, αναστήθηκε εκ των νεκρών και, θεωμένο, αναλήφθηκε στους
ουρανούς. Κοινωνεί ολόκληρης της ανθρώπινης φύσεως του Κυρίου και
συνημμένως της θεότητός του, που είναι αχώριστα ενωμένη με αυτή. Κατ'
επέκταση κοινωνεί και του τριαδικού Θεού!
Η θεία Ευχαριστία είναι ταυτόχρονα και θυσία.
Είναι η ίδια η θυσία του σταυρού, πρόληψη της όποιας έκανε ο Σωτήρας
κατά το Μυστικό Δείπνο της Μ. Πέμπτης. Είναι η ίδια θυσία με τη
σταυρική, προσφερόμενη όμως αναιμάκτως, ενώ η θυσία του Σταυρού έγινε εν
αίματι. Ομοίως, ενώ η σταυρική θυσία έγινε μια για πάντα για την
κατάργηση της αμαρτίας και του θανάτου, η θυσία της ευχαριστίας γίνεται
πολλάκις, με σκοπό να εφαρμόσει τα σωτήρια αγαθά της μεγάλης εκείνης
θυσίας στο σώμα των πιστευόντων μελών της Εκκλησίας. Στη θυσία της
Ευχαριστίας θύτης και θύμα είναι ο ίδιος ο Χριστός, ο οποίος προσφέρεται
δια χειρός του ιερέως.
Όταν κοινωνεί κανείς χωρίς ηθική προπαρασκευή, κάνει μεγάλο αμάρτημα;
Ναι, πολύ μεγάλο. Διότι δε «διακρίνει» το
σώμα και το αίμα του Χριστού (Α΄ Κορ. 11, 29). Δεν το χωρίζει από τις
άλλες φυσικές τροφές. Δεν έχει αίσθηση αυτού που κάνει, ότι δηλαδή
δέχεται μέσα του τον Κύριο. Προσέρχεται χωρίς να έχει φόβο θεού. Το
χειρότερο δε, ανακατεύει το σώμα και το αίμα του Χριστού με ένα σωρό
ηθικές ακαθαρσίες που φωλιάζουν στην ψυχή του και με τα αισχρά έργα της
ανομίας του. Έτσι, αντί να λάβει θεία ευλογία, δέχεται στην ψυχή του
κρίμα και κατάκριμα, γινόμενος έρμαιο του διαβόλου. Στην αρχαία Εκκλησία
πολλοί που κοινωνούσαν αδιάκριτα αρρώσταιναν και πέθαιναν. Η
προπαρασκευή για τη θεία κοινωνία είναι η ειλικρινής μετάνοια και η
εξομολόγηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου